Tuesday, June 11

Apabila kesabaran datang

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t

Saat redupan langit masih kelihatan,
Hujan renyai membasahi bumi, 
seawal pagi tergerak berangkat ke sekolah lebih awal dari sebelum nya,
Rupa nya sesuatu bakal dirasa..

Terpalit seribu kekesalan saat beberapa kereta menjadi penjual ikan tak laku... "selfish".. mentang2 la berkereta kecil..huhu..Sebelum sempat menjadi seorang pemarah tetiba ditegur dengan alaunan nasyid algebra mengenai beberapa hadith..

Jam pagi ini disebab tiang elektrik menyembah bumi..kemungkinan akibat hujan lebat semalaman..

Apabila lalu sebuah van sekolah yang dipandu seorang wanita cina memberi isyarat untuk potong kereta "selfish" dihadapan..aku hanya tersenyum..'it's ok untie' balasku berisyarat juga..

Owhh..rupanya hikmah bersabar itu sangat hebat sehinggakan traffic light menjadi hijau saja apabila melaluinya..hehe..

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kalian dan kuatkanlah kesabaran kalian dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kalian) dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian beruntung.” (Aali ‘Imraan:200) 

Teringat suatu ketika berhalaqah.diingatkan dengan motivasi-motivasi yang perlu ditanam seawal pagi untuk melalui seharian itu dengan berjuta ketenangan..

"Setiap malam (sebelum tidur) perlu fikirkan apa kebaikan yang akan dibuat keesokkan hari..jadi, setiap hari akan sesuatu kebaikan kerana Allah..." bicara naqibah.
 
 Saat kata-kata itu terngiang mulalah berfikir untuk berbuat baik dengan memudahkan perjalanan orang lain, tak kira bermotor ataupun pejalan kaki ^ ^..

Nak dtg sekolah, mOOd mesti baik kannn...

Jadi..Pengajarannya..Kesabaran itu perlu ada untuk hati sentiasa dekat dengan Allah..

Firman Allah 

Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155) 

Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kalian agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kalian.” (Muhammad:31)

 “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar:10)

*Semoga yang baik diAmalkan..yang kurang ditegurkan.. 

BE THE BEST MUSLIM!!

Wassalam.. 

No comments:

Post a Comment